( 594)هیچ کنجی بیدد و بیدام نیست |
|
جز به خلوتگاه حق آرام نیست |
( 595)کنج زندان جهان ناگزیر |
|
نیست بیپا مزد و بیدقّ الحصیر |
( 596)والله ار سوراخ موشی در روی |
|
مبتلای گربه چنگالی شوی |
دد و دام: جانور وحشى و اهلى، و در اینجا استعارت از آسیبهاى بسیار و اندک است.
خلوتگاه حق: بریدن از دنیا و روى آوردن به خدا، حالتی است که درآن جز بنده وخدایش کسی راه ندارد.
زندان جهان: تشبیه جهان مادی به زندان، اشاره است به حدیث« الدّنیا سجنُ المومن وجنّةُ الکافر» [1]
پا مزد: پاى مزد، حَقُّ القَدم.
دَقُّ الحَصِیر: کوفتن حصیر، یا بوریا کوبی، در اصطلاح ضیافتی است که به مناسبت خانهْ جدید می دهند، آمدن به دنیا هم ضیافتی و مهمانی با خود دارد. باید دانست که یکى از معنیهاى حصیر، زندان است. چنان که در قرآن کریم آمده است «وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ حَصِیراً: و دوزخ را براى کافران زندان کردیم.»[2] ظاهراً مقصود از «دق الحصیر» در این بیت رنج زندان و کارهاى سختى است که زندانبانان به عهده زندانیان مىنهادند و اندک خوردنى بدانها مىدادند. مولانا گوید دنیا براى دنیا پرستان همچون زندان است، رنج مىبرند و اندکى روزى مىخورند، تا دوره زندانى بودنشان سپرى شود.
والله ار سوراخ موشی در روی: یعنی جهان جای آسایش نیست، وظاهراً به این حدیث نظر دارد که:« لو کان المومن فی حُجرِضَبٍّ لقیّضَ اللهُ له مَن یُؤذیهِ»[3]
( 594) هیچ گوشهاى در عالم بىمزاحم نیست فقط خلوتگاه خداوندى است که مىتوان در آن جا آرام گرفت. ( 595) کنج زندان جهان هم بىزحمت و درد سر نخواهد بود. ( 596) بخدا که اگر بسوراخ موشى فرار کنى گرفتار گربه چنگالى خواهى شد.
هیچ گوشهای از این جهان، خالی از انسانهای درّندهخو و حیوانصفت نیست. تنها خلوتگاه حضرت حق است که آرامش و فراغت دارد. هر گوشهای از این دنیا که مانند زندان است و هیچ چارهای هم از آن نیست, بدون بار تکلیف و زحمت نمیباشد. تشبیه جهان مادی به زندان میتواند برگرفته از این حدیث باشد: «الدنیا سجن المؤمن و جنّة الکافر».مولانا میگوید: آمدن به این دنیا (زندان)، ناگزیر است اما بیفایده هم نیست و دق الحصیر و ضیافتی را با خود دارد. در هرحال جهان جای آسایش نیست. به خدا سوگند! اگر فرضاً به سوراخ موشی هم که فرار کنی باز اسیر چنگال گربهای خواهی شد. ظاهراً به این حدیث نظر دارد: «لو کان المومن فی حجر ضبّ لقیض الله له من یوذیه؛ اگرمؤمن به سوراخ سوسمار هم بخزد، باز حق تعالی کسی را بر او میگمارد تا آزارش دهد.»
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |